מעלית בבית פרטי

הצורך:

הרוב המכריע של הבתים הפרטיים בארץ משתרע על פני יותר מקומה אחת. הסיבות: יוקר הקרקע, ומגבלות בניה מצד הרשויות. התוצאה: הצורך לחיות במפלסים שונים יוצר אי נוחות בחיי היומיום, אך מודגש בעיקר בסיטואציות הבאות:

  1. אירוח מסיבי המצריך התניידות עם חפצים/כילים/ מגשים וכו’ מקומה לקומה.
  2. אם חס וחלילה אחד מבני הבית סובל ממוגבלות שלא היתה קודם (יכול להיות גם מגבלה זמנית- כגון רגל שבורה).
  3. אירוח אנשים עם מוגבלויות בבית (אם זה באופן קבוע או לאירוח זמני).
  4. אי נוחות הנגרמת מעליה במדרגות.

היתרונות:

  1. ערך נדל”ני – כשיש מעלית בנכס – (או אפילו הכנה למעלית) – ערך הנכס עולה.
  2. נוחות מירבית
  3. הגדלת השימוש בקומות השונות כפונקציות מגוונות ולא רק לצרכי שינה/ חללים ציבוריים לארוח וכו’.

אנו ממליצים בכל בית עם יותר ממפלס אחד (ובוודאי בבתים בעלי שלושה או ארבעה מפלסים) לבנות מעלית או לפחות הכנה למעלית. ברגע שיש הכנה למעלית, ניתן תמיד להוסיף אותה בהמשך. כשאין הכנה וצץ הצורך, ניתן להשתמש רק באילתורים שאינם עונים על הצורך המלא בדרך כלל, אינם אסתטיים וכרוכים בבזבוז שטח.

מיקום המעלית:

אנו ממליצים לתכנן את המעלית במקום מוצנע בבית (בהרבה מקרים היא יכולה להיות ממוקמת בשטח שאינו מנוצל ממילא – במרכז גרם מדרגות), אך אוהבים לתכנן את הדלתות שקופות על מנת שלמי שנמצא בתוך המעלית יהיה נעים יותר וגם יהיה קשר ויזואלי עם שאר הבית.

מעלית- סמל סטטוס או עזר פונקציונאלי?

אנו אוהבים לעצב את המעלית ברוח הבית, על מנת שתשתלב יותר טוב, גם ויזואלית וגם מבחינת ההרגשה של בעלי הבית. עיצוב המעלית מתבטא הן בעיצוב החיצוני (מה אנחנו רואים מתוך הבית) וגם בעיצוב של פנים חדר המעלית. כך גם הנסיעה במעלית הופכת לנעימה יותר, וגם המעלית עצמה נתפסת כחלק מהבית ולא “נטע זר”.

סגנונות עיצוב מעליות

ניתן לעצב מעליות בסגנונות שונים, וכמובן – בהתאמה לרוח הבית. האווירה במעלית נוצרת על ידי שימת לב לפרמטרים הבאים:

  1. סגנון הדלת – שקפה או לא? אם לא – מאיזה חומר, ובאיזה צבע? חומר הייטקי קר (ציפוי נירוסטה וכו’) , או צבע עז לאופנתי שמהווה “קטע”, או סגנון עץ כבד ומסיבי שיוצר אווירה חמה וקלאסית…
  2. התאורה- עיצוב התאורה במעלית תורם משמעותית לאווירה בתוכה. עוצמת הארה גבוהה או תאורת אווירה, גוון אור לבן או תאורה צבעונית (שוב, “קטע”).
  3. עיצוב הקירות, התקרה והרצפה- יוצרים את האווירה כשם שבחדר הקירות, התקרה והרצפה יוצרים את האווירה. קל וחומר שבחלל קטן ישנה משמעות חזקה הרבה יותר לאפקט של החומרים, הצבעים והטקסטורות של הקירות, הרצפה והתקרה. האפשרויות הן עצומות. אנו רגילים להתייחס לחדר המעלית כמשהו די סתמי וכמעט לא שמים לב אליו, בעוד שניתן להשתמש בעיצוב ליצירת אווירה כרצוננו, משמרנית, דרך היי טק ועד נועזות מפתיעה.

בזמן שאנו באים לעצב מעלית, אנו זוכרים את הנתונים הבאים:

  1. זה עוד חדר בבית, ואנו מתייחסים אליה כחדר לכל דבר.
  2. זה חדר קטן שהשהייה בו קצרה, אך הוא סגור והשהייה בו נתפסת כבלתי נעימה (תחושת קלסטרופוביה וכו. הקונוצטיה של להתקע במעלית אינה נעימה. ) לכן אנו משתדלים להפוך אותו לנעים לשהייה.
  3. כמו כן, משתדלים לייצר קשר עין עם שאר הבית. וזאת בשל התחושה שמדובר כאמור בחדר שבאופן טבעי נותן תחושת מחנק, ופוחדים להתקע בו.(דלת זכוכית).
Leave a Reply